G.V. Plekhanov
The Materialist Conception of History
(1891)
I
We must confess that it was with no little prejudice that we took up the book of this Roman professor. We had been rather frightened by certain works of some of his compatriots – A. Loria, for example (see, in particular, La teoria economica della constituzione politica). But a perusal of the very first pages was enough to convince us that we had been mistaken, and that Achille Loria is one thing and Antonio Labriola (...)
Accueil > Mots-clés > Matières > Marxisme
Marxisme
Articles
-
The Materialist Conception of History
1 October 2018, by Robert Paris -
Ludwig Feuerbach and the End of Classical German Philosophy
24 January 2022Ludwig Feuerbach and the End of Classical German Philosophy
Frederick Engels
PART I - HEGEL
The volume before us (1) carries us back to a period which, although in time no more than a generation behind us, has become as foreign to the present generation in Germany as if it were already a hundred years old. Yet it was the period of Germany’s preparation for the Revolution of 1848; and all that has happened since then in our country has been merely a continuation of 1848, merely the (...) -
Dialectical Materialism and the Fate of Humanity
4 December 2021C.L.R. James 1947
Dialectical Materialism and the Fate of Humanity
Mankind has obviously reached the end of something. The crisis is absolute. Bourgeois civilisation is falling apart, and even while it collapses, devotes its main energies to the preparation of further holocausts. Not remote states on the periphery but regimes contending for world power achieve the most advanced stages of barbarism known to history. What civilised states have ever approached Nazi Germany and Stalinist (...) -
Marxism and Science
11 January 2018Marxism and Science
Engels, Introduction, Dialectics of Nature, 1883 :
MODERN natural science, which alone has achieved an all-round systematic and scientific development, as contrasted with the brilliant natural-philosophical intuitions of antiquity and the extremely important but sporadic discoveries of the Arabs, which for the most part vanished without results - this modern natural science dates, like all more recent history, from that mighty epoch which we Germans term the (...) -
Le courant Lambert, du trotskisme à l’opportunisme
9 mai 2016, par Robert Paris« Pour le socialisme, la République et la démocratie » est le slogan du courant dont nous allons parler et il convient de souligner tout ce que ce slogan a de contradictoire, le socialisme n’étant certainement pas à associer avec les slogans bourgeois de république et de démocratie et c’est là un parfait exemple de la dérive considérable qui a amené un groupe issu du trotskisme à devenir un espèce de chevénementisme nationaliste de gauche…
Le courant Lambert, l’une des branches du (...) -
C L R James, Dialectical Materialism and the Fate of Humanity
23 August 2008, by Robert ParisC L R James 1947
Dialectical Materialism and the Fate of Humanity
Mankind has obviously reached the end of something. The crisis is absolute. Bourgeois civilisation is falling apart, and even while it collapses, devotes its main energies to the preparation of further holocausts. Not remote states on the periphery but regimes contending for world power achieve the most advanced stages of barbarism known to history. What civilised states have ever approached Nazi Germany and Stalinist (...) -
Le marxisme est-il une religion ?
15 juillet 2014, par Robert ParisLe marxisme est-il une religion ?
Un lecteur nous interroge, avec un but polémique explicite :
« Le marxisme est une religion. Pourquoi ne le reconnaissez-vous pas ? Vous êtes de nouveaux croyants et vous repoussez tous ceux qui ne pensent pas comme vous. Vous suivez des maîtres qui sont les équivalents des prophètes. Vous apprenez tous dans les mêmes bibles. Vous employez tous les mêmes formules qui vous sont particulières et que seuls vos adeptes emploient. Vous n’admettez pas des (...) -
Critical Battle Against French Materialism
23 March 2022, by Robert ParisCritical Battle Against French Materialism
Karl Marx, The Holy Family
“Spinozism dominated the eighteenth century both in its later French variety, which made matter into substance, and in deism, which conferred on matter a more spiritual name.... Spinoza’s French school and the supporters of deism were but two sects disputing over the true meaning of his system.... The simple fate of this Enlightenment was its decline in romanticism after being obliged to surrender to the reaction (...) -
Pourquoi le marxisme n’est pas un économisme
23 septembre 2016, par Robert ParisPourquoi le marxisme n’est pas un économisme
L’ « économisme » désigne une tendance en sciences sociales, en politique, au sein des organisations militantes syndicales, associatives et politiques comme des systèmes de pensée, consistant à considérer tous les faits sociaux et politiques comme des faits purement économiques. C’est une vision qui cherche à tout ramener aux tendances et aux problèmes économiques de la société, dans une perspective réductionniste qui serait une construction (...) -
Quand Paul Mattick reprend les erreurs d’Anton Pannekoek, interprétant la relation entre marxisme et physique moderne, contre Lénine et… Engels, et aussi contre la science elle-même
21 février 2021, par Robert ParisQuand Paul Mattick reprend les erreurs d’Anton Pannekoek, interprétant la relation entre marxisme et physique moderne, contre Lénine et… Engels, et aussi contre la science elle-même
A la suite de Pannekoek, qui lui-même prenait la suite de Mach, Mattick affirme que le marxisme de Marx n’est pas dialectique au sens de Hegel, qu’il doit s’accommoder avec une version dualiste de la physique, qui oppose diamétralement observateur et observé, matière et vide, matière et conscience humaine, (...)